loading...

تهویه نوین ایرانیان

چيلر (به انگليسي: Chiller) دستگاهي است كه با استفاده از يك سيال خنك كننده در سيكل تبريد سيال ديگري را  براي مصارف صنعتي يا تهويه مطبوع خنك مي نمايد (اين سيال مايع عمدتا آب مي باشد كه  اين م

تهویه نوین ایرانیان بازدید : 66 پنجشنبه 08 خرداد 1399 نظرات (0)

چيلر (به انگليسي: Chiller)

دستگاهي است كه با استفاده از يك سيال خنك كننده در سيكل تبريد سيال ديگري را  براي مصارف صنعتي يا تهويه مطبوع خنك مي نمايد (اين سيال مايع عمدتا آب مي باشد كه  اين مايع مي‌تواند براي خنك كاري هوا و يا دستگاه‌هااستفاده شود). آب سرد توليد شده در اوپراتور چيلر در مصارف صنعتي براي خنك كردن بخشهايي از ماشين آلات و در تهويه مطبوع جهت خنك كردن هوا از طريق هواساز، فن كويل و… مورد استفاده قرار مي گيرد.


سرفصل هاي اين بخش
1 چيلر
2 انواع چيلر
3 چيلر تراكمي
3.1 انواع چيلر تراكمي
4 چيلر جذبي
4.1 انواع چيلر جذبي
5 چيلر هوا خنك
6 چيلر آب خنك


تعريف چيلر

در واقع چيلر ها حرارت را از مايع (معمولاً آب) بر اساس سيكل تبريد تراكم بخار و يا جذبي مي‌زدايد و معمولاً به صورت سيكل و درون يك مبدل حرارتي جريان دارد. جالب است بدانيد كه به عنوان يك محصول جانبي مهم، حرارتي كه از مايع جذب شده كه بايد به محيط خارج دفع شود را مي توان براي كارايي‌هاي بالاتر براي مقاصد گرمايي استفاده نمود.  همچنين نگراني‌هايي در مورد طراحي و انتخاب چيلرها وجود دارد كه اين نگراني‌ها شامل ، كارايي ، بازده ، آسيب پذيري‌هاي محيطي ،  تعمير و نگهداري است.
 
انواع چيلر

چيلر عمدتا به دو دسته چيلر تراكمي و چيلر جذبي تقسيم مي‌شود.
چيلرهاي جذبي با استفاده از انرژي حرارتي و چيلرهاي تراكمي با استفاده از انرژي الكتريكي باعث ايجاد برودت و سرما مي‌شوند.


چيلر تراكمي

در چيلر تراكمي گاز ابتدا توسط كمپرسور متراكم و سپس اين گاز متراكم شده به كندانسور وارد شده و توسط آب يا هواي محيط ، خنك گشته و به مايع تبديل مي‌گردد كه اين مايع با عبور از شير انبساط يا لوله موئين وارد خنك‌كننده (اواپراتور) مي‌شود كه در فشار كمتري قرار دارد و اين كاهش فشاري كه در چيلر روي مي دهد باعث تبخير مايع گرديده و در نتيجه مايع سردكننده با گرفتن حرارت نهان تبخير خود از محيط خنك‌كننده ، باعث ايجاد برودت در موادي كه با قسمت خنك‌كننده در ارتباط هستند مي‌گردد و در انتها گاز ناشي از تبخير، به كمپرسور منتقل مي‌شود.با عبور بخار با سرعت در يك مسير هواي كندانسور مكيده مي‌شود. خلاء در كندانسور به علت تبديل بخار به اب و اختلاف حجم بين بخار و اب ايجاد مي‌گردد


انواع چيلر تراكمي

  • چيلر
  • چيلر تراكمياسكرو
  • چيلر تراكمي رفت و برگشتي
  • چيلرهاي تراكمي اسكرال Scroll
  • سانتريفيوژ


چيلر جذبي

در چيلرهاي جذبي از جذب كننده (Absorber) و مولد حرارتي (ژنراتور)  بجاي كمپرسور برخلاف چيلرهاي تراكمي استفاده مي‌گردد. عمومي ترين خنك كننده در چيلرهاي جذبي سيستم برميد ليتيم (ليتيوم برمايد) است. در اين سيستم، در قسمت جذب كننده ، بخار آب توسط ليتيوم برمايد غليظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتي، آب بر اثر حرارت تبديل به بخار مي‌شود. بخار آب در كندانسور كه داراي فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مايع در مي‌آيد و سپس در خنك كننده كه تحت فشار ۰۱/۰ اتمسفر دوباره به بخار تبديل مي‌گردد و آب براي اينكه تبخير گردد گرماي نهان خود را از محيط خنك كننده مي‌گيرد و باعث ايجاد برودت مي‌گردد سپس بخار آب ايجاد شده در خنك كننده به جذب كننده منتقل مي‌گردد و دوباره اين چرخه تكرار مي‌شود.

انواع چيلر جذبي

  • گروه تك اثره (Single effect)
  • گروه دو اثره (Double effect)

همانطور كه قبل تر اشاره شد چيلرها بر اساس شكل خنك شدن ماده مبرد است كه به سه دسته آب خنك، هوا خنك و تبخيري نيز تقسيم بندي مي‌شوند. حال براي مشاهده توضيحات اين دسته از چيلرها اشاره اي هم به آنان مي نمائيم.


چيلر هواخنك

در چيلر هوا خنك، خنك كاري توسط هوا انجام مي شود و نياز به برج خنك كن ندارد.(توضيحات تكميلي را از اينجا مشاهده فرمائيد.)


چيلر هوا خنك با كندانسور هوايي به دو دسته اساسي تقسيم مي شوند:

 

  • چيلر مدولار با كمپرسور اسكرال
  • چيلر يك پارچه با كمپرسور اسكرو 


چيلر آب خنك

در چيلر آب خنك، خنك كاري توسط آب انجام شده و نياز به برج خنك كن مي شود.(توضيحات تكميلي را از اينجا مشاهده فرمائيد.)

برچسب ها چيلر ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟