loading...

تهویه نوین ایرانیان

فن كوئل يك مبدل حرارتي مي باشد كه وظيفه ي انتقال حرارت از سيال واسط آب به محيط كه مي تواند محيط زندگي يا كار باشد را به عهده دارد.اين دستگاه در فصل گرم آب سرد توليد شده توسط چيلر را به عنوان ورودي دري

تهویه نوین ایرانیان بازدید : 59 چهارشنبه 01 مرداد 1399 نظرات (0)

فن كوئل يك مبدل حرارتي مي باشد كه وظيفه ي انتقال حرارت از سيال واسط آب به محيط كه مي تواند محيط زندگي يا كار باشد را به عهده دارد.
اين دستگاه در فصل گرم آب سرد توليد شده توسط چيلر را به عنوان ورودي دريافت مي كند و با تبادل، حرارت محيط  را سرد كرده و در خروجي آب با دماي بالاتري را به چيلر تحويل مي دهد.در فصل سرد آب گرم توليد شده توسط موتورخانه يا پكيج را به عنوان ورودي دريافت مي كند و با تبادل حرارت، محيط را گرم كرده و در خروجي آب با دماي پايين تري را به منبع گرمايشي تحويل مي دهد.


دسته بندي فن كويل ها

فن كوئل ها در انواع: سقفي توكار، ديواري، كاستي 4 طرفه، كاستي يك طرفه، كانالي و  زميني به بازار عرضه مي شود.
 
اجزاي فن كويل

1-كويلهاي گرمايش و سرمايش

2- شير فلكه

3- فيلتر هواي با قابليت تعويض يا قابل شستشو

4- شير هواگير

5- فن سانتريفوژ

ظرفيت فن كويلها براساس هوادهي ميباشد كه با واحد CFM يا m3/h محاسبه مي شود.


6- شلنگ تخليه

برخي از كويلهاي وصل شده بر روي فن كويلها توان نصب اتصالات در دو طرف را دارد.


7- دريچه خروجي هوا

براي فن كويلهاي زميني در سه مدل بالا زن، جلو زن قابل تنظيم است.


8- دريچه هواي تازه

در پشت فن كويل وصل شده و تا 40% هوا دهي فن را تأمين مي كند.


9- سيني قطره گير

براي جمع كردن قطرات آب كندانس شده بر روي كويل در تابستان استفاده ميشود در فن كويلها درجه حرارت بوسيله ترموستات و ميزان رطوبت بوسيله هيوميدستات و ميزان هوا بوسيله فن و ميزان هواي تازه به صورتهاي متداول تنظيم مي‌شود.


كاربرد فن كويل‌ها

بهترين كاربرد سيستم فن كويل مربوط به مواردي است كه بخواهيم درجه حرارت هر فضا به‌طور جداگانه كنترل شود. همچنين با استفاده از سيستم فن كويل از انتقال الودگي بين اتاق‌ها جلوگيري خواهد شد. كاربردهاي مناسب اين سيستم عبارتند از: هتلها و متلها و ساختمان‌هاي اپارتماني و ساختمان‌هاي اداري . اگر چه در تعدادي از ساختمان‌هاي بيمارستانها نيز از سيستم فن كويل استفاده مي‌شود ولي اين موضوع چندان مناسب نبست زيرا بازده فيلتر هواي فن كويلها كم است و نگهداري و تميز كردن آن‌ها نيز مشكل خواهد بود


مزاياي فن كويل

فن كويل‌ها برخلاف سيستم هوارسان، نياز به كانال كشي ندارند به همين دليل فضاي كمتري را از محيط اشغال مي‌كنند. كنترل اين سيستم بسيار ساده‌تر از ديگر تجهيزات سرمايش و گرمايش است و هزينه كمتري را دربردارد.
فن كويل اين امكان را فراهم مي‌كنند كه براي هر بخش و اتاق دماي دلخواه را انتخاب كنيم. ذات مستقل بودن اين سيستم‌ها نيز باعث مي‌شود تا حين استفاده از آن‌ها، آلودگي اتاق‌ها به يكديگر انتقال نيابد. از آنجا كه مي‌توان دماي نقاط مختلف را به دلخواه تغيير داد يا برخي نقاط را خاموش كرد، مي‌توان به صورت هدفمند از سرمايش و گرمايش آن‌ها بهره گرفت و از اين طريق مصرف انرژي نيز كمتر مي‌شود.

برچسب ها فن كويل ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟