loading...

تهویه نوین ایرانیان

تاريخچه VRF VRF اولين بار سال ۱۹۸۲ در داخل ژاپن اختراع و توليد شد . هم اكنون سيستم هاي تهويه مطبوع VRF در ۵۰ درصد از ساختمان هاي اداري و در ۳۳ درصدر ساختمان هاي بزرگ تجاري اين كشور به كار ميرود .&nbs

تهویه نوین ایرانیان بازدید : 60 چهارشنبه 05 شهریور 1399 نظرات (0)

تاريخچه VRF

VRF اولين بار سال ۱۹۸۲ در داخل ژاپن اختراع و توليد شد . هم اكنون سيستم هاي تهويه مطبوع VRF در ۵۰ درصد از ساختمان هاي اداري و در ۳۳ درصدر ساختمان هاي بزرگ تجاري اين كشور به كار ميرود .
 
VRF چيست ؟

مخفف اين سه كلمه مي باشد:       Flow) F  –   (Refrigent) R  –   (variable) V)
به معناي جريان متغير سيال در پنل ها (يونيت داخلي) مي باشد. به تعريف ساده تر اين دستگاه شبيه كولر گازي با چندين يونيت داخلي مي باشد.


*با توجه به حساسيت سيستم V.R.F اجراي آن كار بسيار تخصصي مي باشد كه در صورت وجود كوچكترين نقص در طراحي يا اجراء كل سيستم دچار مشكل خواهد شد. پس بهتر است در صورت خريد دستگاه از هر شركت و يا برندي كار طراحي، نصب و اجرا نيز به عهده فروشنده باشد.
 
طريقه كار كرد سيتم هاي VRF

سيستم‌هاي پمپ گرمايي مولتي اسپليت، كه در داخل آنها از تعدادي واحد داخلي متصل به يك واحد خارجي استفاده مي‌شود، از يك تكنولوژي مناسب براي ساختمان‌هاي مسكوني و تجاري سبك به سيستم‌هاي با جريان متغير مبرد يا VRFمتحول شده‌اند كه مي‌توانند تهويه مطبوع خوبي را براي ساختمان‌هاي تجاري عظيم فراهم نمايند.


در فناوري VRF از كنترل‌هاي هوشمند يكپارچه، محرك‌هاي سرعت متغير (VSD)، لوله‌كشي مبرد، و بازيابي گرما براي توليد محصولاتي استفاده مي‌شود كه واجد ويژگي ‌هايي مانند سهولت نصب بازدهي بالاي انرژي، انعطاف پذيري عملكرد، و كنترل منطقه هستند.


در فناوريVRF  كنوني از موتورهايي با مبدل جريان (كموتاتور) الكترونيكي (ECM)، كمپرسورهاي پيچي با محرك معكوسگر، كمپرسورهاي چندتايي، پيكربندي‌هاي چندكاره، مداربندي پيچيده مبرد و روغن، برگشت‌ها، و كنترل‌هايي استفاده مي‌شود كه اجازه مي‌دهند تا ۶۰ واحد داخلي يا بيشتر به شكل متصل به يك واحد خارجي كار نمايد سيستم‌هاي مولتي اسپيليت متشكل از چند قسمت داخلي متصل به يك واحد خارجي ميباشد.


سيستم‌هايVRF  انواع پيشرفته‌ اي از سيستم‌هاي مولتي اسپيليت بدون كانال هستند كه اجازه مي‌دهند واحدهاي داخلي زيادي به هر واحد خارجي متصل شوند و امكانات اضافه ‌اي از قبيل گرمايش و سرمايش همزمان و بازيابي گرما را نيز فراهم كنند. سيستم‌هاي پمپ گرمايي مولتي اسپيليت گرمايش در تمام واحدهاي داخلي، يا سرمايش در تمام واحدها را امكان پذير مي‌سازند؛ نه گرمايش و سرمايش همزمان. اما سيستم‌هاي VRF امكان گرمايش و سرمايش همزمان و همچنين بازيابي گرما جهت كاهش مصرف انرژي طي فصل گرمايش را فراهم مي‌كنند.


مزايايي استفاده از سيستم V.R.F


۱) مديريت پنل ها جهت افزايش بهره وري تا ۲۰%: به طور مثال اگر ظرفيت يك كندانسور
Btu/h 100000 باشد مجموع ظرفيت يونيت هاي داخلي متصل به آن مي تواند تا Btu/h 120000 باشد و اين به معناي افزايش ظرفيت دستگاه نيست بلكه به معناي مديريت ظرفيت و تقسيم بار برودتي بين يونيت هاي داخلي مي باشد. اين ويژگي در ساختمان هايي كه هم از شمال و هم از جنوب نورگير هستند بيشترين استفاده را دارد.
۲) استفاده از كمپرسور اسكرال از نوع ديجيتال اينورتر: اين ويژگي به تنهايي مي تواند مصرف برق را به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش دهد.
۳) امكان طول لوله كشي در متراژ بالا
به صورت عمودي : ۵۰ متر
به صورت افقي: ۱۰۰ متر
مجموع طول لوله كشي به صورت عمودي ، افقي و شاخه ها تا ۲۵۰ متر، اختلاف ارتفاع بين دو شاخه حداكثر ۱۵ متر مي باشد.
۴) امكان كنترل هر يونيت داخلي به صورت مجزا
۵) امكان استفاده از دستگاه براي توليد گرمايش (Heat pump) در زمستان
۶) تنوع در استفاده همزمان از انواع يونيت داخلي (كاستي، ديواري، سقفي توكار و كانالي)


معايب استفاده از V.R.F


۱) در صورت كوچكترين نشتي گاز در مسير لوله كشي كل سيستم دچار مشكل مي شود ( به دليل عدم توازن و فشار گاز درون شاخه ها) و فرايند توليد سرما در كليه ي يونيت هاي داخلي دچار اختلال مي شود. پيدا كردن نشتي لوله مسي بسيار سخت و هزينه بر است چرا كه مبرد هاي مورد استفاده در VRF بدون بو و بدون رنگ هستند و احتمال تخريب جهت مشخص شدن محل نشت و عيب يابي لوله مسي صدمه ديده بسيار زياد است و بايد آن قسمت كه دچار نشتي شده تعويض گردد.
۲) در صورت استفاده از دستگاه جهت توليد گرمايش بايد به نكات ذيل توجه كرد:
۱-۲ استفاده از كمپرسور دستگاه جهت گرمايش مشمول هزينه برق مي باشد، كه با توجه به هزينه برق در كشور ايران استفاده از آن جهت توليد گرمايش مقرون به صرفه نمي باشد.
۲-۲ در شرايط ايده آل جهت توليد گرمايش در زمستان به ازاي هر ۱ ساعت توليد گرمايش، ۵ دقيقه توليد سرمايش نيز دستگاه خواهد داشت، اين به دليل عمل Reverse كردن كمپرسور دستگاه مي باشد.
*پيشنهاد مي شود جهت استفاده از دستگاه براي گرمايش توسط موتورخانه يا پكيج، آب گرم به پنل هاي داخلي (نوع سقفي توكار يا كانالي) كه مجهز به كويل آب گرم شده اند رسانده شود و در زمستان از گرمايش مطبوع نيز بدون هزينه برق بهره مند شويد.
البته در اين صورت شما مجاز به انتخاب دو نوع پنل داخلي بيشتر نيستيد و ديگر امكان استفاده از پنل هاي دلخواه با سليقه خود را نخواهيد داشت، بايد از پنل هاي سقفي توكار با فشار استاتيك pa30 و يا پنل هاي داخلي High static كانالي استفاده كنيد.
۳) در صورت تغيير معماري امكان تغيير جاي يونيت داخلي وجود ندارد. چرا كه با كوچكترين تغير فشار درون شاخه ها به هم مي ريزد و باعث اختلال در توليد سرمايش در تمام يونيت هاي داخلي مي شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟